KipperHogra
4x4 met Netam kipper
Kipper
Hogra
4x4 met Netam kipper
Vaste prijs zonder BTW
€ 55.000
(€ 66.550 bruto)
Bouwjaar
1956
Toestand
Gebruikt
Locatie
ANDELST 

foto's tonen
Toon kaart
Basisgegevens
- Benaming:
- Kipper
- Producent:
- Hogra
- Model:
- 4x4 met Netam kipper
- Bouwjaar:
- 1956
- Toestand:
- uitstekend (gebruikt)
Prijs & locatie
Vaste prijs zonder BTW
€ 55.000
(€ 66.550 bruto)
- Locatie:
- ANDELST, Nederland

Bellen
Technische details
- Kilometerstand:
- 2.587 km
- Vermogen:
- 61 kW (82,94 pk)
- Eerste registratie:
- 02/1956
- Brandstoftype:
- diesel
- Bandenmaten:
- 9.00R20
- Asconfiguratie:
- 4x4
- Kleur:
- oranje
- Soort overbrenging:
- mechanisch
- Ophanging:
- staal
- Uitrusting:
- aanhangwagenkoppeling, vierwielaandrijving
Details over het aanbod
- Advertentie-ID:
- A207-18-607
- Referentienummer:
- 44271
- Laatste aanpassing:
- op 09.12.2025
Omschrijving
Dit unieke, zeer zeldzame Hogra is volledig gerestaureerd en verkeert in uitstekende staat!
Geschiedenis van Hogra:
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen Nederland zwaar gehavend uit de strijd en wist het land zich in de jaren vijftig langzaam te herstellen. Deze jaren werden gekenmerkt door soberheid en hard werken aan het herstel van ons land. Er was een tekort aan materiaal, en daarmee ook aan uitrusting. Tot ver in de jaren vijftig bestond het vrachtwagenpark voornamelijk uit verouderd materieel afkomstig van militaire depots, dat grootschalig werd omgebouwd en voor civiele doeleinden werd gebruikt.
Begin jaren vijftig ontstond, mede door de inspanningen van de heer W.A. Hoek, een groeiende vraag naar zwaardere vrachtwagens, die echter moeilijk of niet leverbaar waren. Hij zag mogelijkheden om een zelfgebouwde vrachtwagen te produceren die, op basis van de marktvraag, tegen de laagst mogelijke prijs de gebruiker maximale prestaties kon bieden.
De heer Van Hoek ontbrak het echter aan het benodigde kapitaal. Toen hij in contact kwam met een vermogende weduwe, mevrouw Gravelaar, die bereid was het benodigde startkapitaal te verstrekken, was het nieuwe vrachtwagenmerk ‘HOGRA’ – bestaande uit de beginletters van beide personen – een feit.
In 1954 begon de productie van de eerste eenheden in een voormalige melkfabriek in Ravenstein.
Hfodsx Elatspfx Afder
De Hogra-fabriek was een typische assemblagefabriek. Alle benodigde onderdelen, met uitzondering van de elektrische kabelboom, werden door derden geleverd en in Ravenstein geassembleerd tot een rijdend chassis met grille, motorkap, schutbord en voorste spatborden, maar zonder cabine en opbouw. In die tijd was het gebruikelijk dat een vrachtwagen de fabriek als rollend chassis verliet en vervolgens naar wens van de koper door een carrosseriebouwer werd voorzien van een cabine en opbouw. Toen bestonden er bekende carrosseriebouwers als Paul & van Weelde en Buca, maar ook tal van lokale bouwers.
Het chassis, de bladveren en het plaatwerk van de Hogra werden in Nederland vervaardigd, de motor werd betrokken van het Engelse Perkins en later van de Oostenrijkse Steyr. De beide types die Hogra in zijn korte bestaan produceerde, ontleenden hun typeaanduiding aan de ingebouwde motor. Het type H7-P6 was uitgerust met een Perkins P6-dieselmotor van 83 pk. Het type H7-S100 en later de H10 S-100 waren voorzien van een Steyr-motor van 100 pk. De 7 in de typeaanduiding stond voor het bruto laadvermogen van 7 ton. De H7-types waren ontworpen als 2-assige 4x2-chassis en enkele 2-assige 4x4-chassis. Het vanaf 1957 geïntroduceerde type H10 werd ontworpen als 3-assige 6x2-chassis, waarmee via een langsas een bruto laadcapaciteit tot 10 ton mogelijk was.
Vanaf het eind van de jaren vijftig werd de concurrentie op de vrachtwagenmarkt steeds heviger. Hogra hield vast aan de torpedofront en kon met verouderde techniek de opkomst van modernere frontstuurmodellen met meer laadvermogen en betere prestaties niet bijbenen. In 1958 verkeerde het bedrijf in zwaar weer en werd in afgeslankte vorm voortgezet. Het doek voor dit Nederlandse vrachtwagenmerk viel uiteindelijk in 1961, na een korte productieperiode van 1954 tot 1961, en nadat Kromhout inmiddels al van de markt was verdwenen. Hogra’s werden vrijwel uitsluitend in Nederland verkocht.
Momenteel wordt er aan een boek gewerkt...
De advertentie werd automatisch vertaald. Vertaalfouten zijn mogelijk.
Geschiedenis van Hogra:
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen Nederland zwaar gehavend uit de strijd en wist het land zich in de jaren vijftig langzaam te herstellen. Deze jaren werden gekenmerkt door soberheid en hard werken aan het herstel van ons land. Er was een tekort aan materiaal, en daarmee ook aan uitrusting. Tot ver in de jaren vijftig bestond het vrachtwagenpark voornamelijk uit verouderd materieel afkomstig van militaire depots, dat grootschalig werd omgebouwd en voor civiele doeleinden werd gebruikt.
Begin jaren vijftig ontstond, mede door de inspanningen van de heer W.A. Hoek, een groeiende vraag naar zwaardere vrachtwagens, die echter moeilijk of niet leverbaar waren. Hij zag mogelijkheden om een zelfgebouwde vrachtwagen te produceren die, op basis van de marktvraag, tegen de laagst mogelijke prijs de gebruiker maximale prestaties kon bieden.
De heer Van Hoek ontbrak het echter aan het benodigde kapitaal. Toen hij in contact kwam met een vermogende weduwe, mevrouw Gravelaar, die bereid was het benodigde startkapitaal te verstrekken, was het nieuwe vrachtwagenmerk ‘HOGRA’ – bestaande uit de beginletters van beide personen – een feit.
In 1954 begon de productie van de eerste eenheden in een voormalige melkfabriek in Ravenstein.
Hfodsx Elatspfx Afder
De Hogra-fabriek was een typische assemblagefabriek. Alle benodigde onderdelen, met uitzondering van de elektrische kabelboom, werden door derden geleverd en in Ravenstein geassembleerd tot een rijdend chassis met grille, motorkap, schutbord en voorste spatborden, maar zonder cabine en opbouw. In die tijd was het gebruikelijk dat een vrachtwagen de fabriek als rollend chassis verliet en vervolgens naar wens van de koper door een carrosseriebouwer werd voorzien van een cabine en opbouw. Toen bestonden er bekende carrosseriebouwers als Paul & van Weelde en Buca, maar ook tal van lokale bouwers.
Het chassis, de bladveren en het plaatwerk van de Hogra werden in Nederland vervaardigd, de motor werd betrokken van het Engelse Perkins en later van de Oostenrijkse Steyr. De beide types die Hogra in zijn korte bestaan produceerde, ontleenden hun typeaanduiding aan de ingebouwde motor. Het type H7-P6 was uitgerust met een Perkins P6-dieselmotor van 83 pk. Het type H7-S100 en later de H10 S-100 waren voorzien van een Steyr-motor van 100 pk. De 7 in de typeaanduiding stond voor het bruto laadvermogen van 7 ton. De H7-types waren ontworpen als 2-assige 4x2-chassis en enkele 2-assige 4x4-chassis. Het vanaf 1957 geïntroduceerde type H10 werd ontworpen als 3-assige 6x2-chassis, waarmee via een langsas een bruto laadcapaciteit tot 10 ton mogelijk was.
Vanaf het eind van de jaren vijftig werd de concurrentie op de vrachtwagenmarkt steeds heviger. Hogra hield vast aan de torpedofront en kon met verouderde techniek de opkomst van modernere frontstuurmodellen met meer laadvermogen en betere prestaties niet bijbenen. In 1958 verkeerde het bedrijf in zwaar weer en werd in afgeslankte vorm voortgezet. Het doek voor dit Nederlandse vrachtwagenmerk viel uiteindelijk in 1961, na een korte productieperiode van 1954 tot 1961, en nadat Kromhout inmiddels al van de markt was verdwenen. Hogra’s werden vrijwel uitsluitend in Nederland verkocht.
Momenteel wordt er aan een boek gewerkt...
De advertentie werd automatisch vertaald. Vertaalfouten zijn mogelijk.
Aanbieder
Opmerking: Registreer gratis of log in, om alle informatie te bekijken.
Geregistreerd sinds: 2003
Aanvraag sturen
Telefoon & Fax
+31 488 2... weergeven
Uw advertentie is succesvol verwijderd
Er is een fout opgetreden


























